Wednesday, November 01, 2006

BAHAGIAN I : BIODATA CHE HASAN CHE ABU

BIODATA DATUK
Che Hasan bin Che Abu bin Raja Salim
(Tok Hassan Uban)

Beliau dilahirkan pada 10 Oktober 1919* di negeri Kelantan Darul Naim. Tarikh lahir ini walaubagaimanapun mungkin tak berapa tepat. Beliau memegang no kad pengenalan 191010-03-5325. Tok Ase Uban berkemungkinan dilahirkan lebih awal dari tarikh tersebut. Kat kappong tok terkenal denge namo panggilan Tok Ase Ube. Namo panggilan nie sempeno rambut dio yang berube sejak mudo lagi. Ayah beliau ialah Che Abu bin Raja Salim. Nama ibu beliau ialah Mek Renek bin Che Awang asal Rantau Manis. Moyang sebelah emaknya ialah Tok Dewi. Terdapat sejarah yang diceritakan sendiri oleh datuk kepada kami sekeluarga sebelum ini, beliau berasal daripada keluarga diraja Perak. Moyang datuk iaitu Raja Salim mempunyai seramai 7 orang anak. Anaknya tujuh beradik berebut tanah di kawasan negeri Perak, namun pertelingkahan ini membawa pertelingkahan yang serius. Ini menyebabkan Che Salim iaitu datuk kepada Che Hasan terpaksa berpindah ke Kelantan dengan gajah dari Perak
1. Mereka telah berpindah ke Belong iaitu sempadan Perak dan Kelantan dengan berjalan kaki1.

Sistem pemerintahan Perak dulu yang terdiri daripada Raja Dihulu, Raja Dihilir dan Raja Ditengah. Menurut datuk, Raja Salim adalah daripada golongan Raja Ditengah. Ayah kepada datuk ialaj Che Abu atau nama asalnya adalah Raja Abu. Walaubagaimanapun setelah berpindah, nama Raja ditukar kepada Che sahaja. Tindakan ini dibuat di atas beberapa sebab iaitu supaya orang tidak mengenali mereka. Sementara itu terdapat kajian sejarah yang mengatakan bahawa panggilan Megat, Che dan Tajol adalah daripada satu rumpun yang sama
2.

Datuk mempunyai seramai lapan adik-beradik. Sehingga kini, hanya datuk sahaja yang masih hidup dan yang lain semuanya sudah meninggal dunia. Diceritakan oleh datuk sendiri iaitu pernah kakaknya memakan rebung buluh betung. Setelah dimakan satu penyakit ganjil telah terkena pada kakaknya sehingga hampir membawa kepada ajalnya.

Datuk mempunyai satu kegemaran yang amat aku respect iaitu suka mendengar kuliah agama. Setiap pagi jumaat datuk tidak akan ketinggalan dalam mengikuti kuliah Jumaat. Satu-satunya hasrat yang aku rasa sehingga kini tidak dapat dicapai oleh datuk ialah untuk pergi berjumpa saudara-maranya di negeri Perak di kawasan Kota Lama. Aku pun tahu kat mana. Dari mulut datuk sendiri mengatakan anak saudaranya yang rapat ngan orang di Perak pun telah meninggal dunia.

Sebelum berkahwin dengan nenek (Bidah), datuk telah berkahwin dengan dua orang kat dabong, tapi telah diceraikan kerana Datuk tak dapat anak daripada perkahwinan tersebut.

CERITA-CERITA DATUK

Terserempak dengan harimau
Satu peristiwa yang tak dapat kami sekeluarga lupakan ialah ketika datuk menceritakan beliau kisah ketika beliau terserempak dengan harimau. Kisahnya begini. Datuk sedang menoreh getah di Bukit, tiba-tiba terdengar bunyi bising daripada arah belakang beliau iaitu bunyi binatang berlari ke arah beliau. Apabila ditoleh ke belakang beliau melihat seekor babi sedang berlari ke arah beliau. Datuk panik dan mendepakan tangan beliau ke arah babi tersebut, tiba-tiba seekor harimau daripada belakang babi tadi datang dan menerkam ke arah babi yang berlari tadi. Datuk cepat-cepat naik ke atas, takut jadi perkara yang tidak diingini. Setelah itu beliau tak turun menoreh selama sebulan.

Terserempak dengan beruang
Peristiwa nie mungkin berlaku lebih awal daripada kejadian beliau terserempak dengan harimau. Pada mulanya ketika menoreh juga, tiba-tiba seekor ibu beruang datang daripada belakang datuk. Dia melihat ke arah datuk dan kemudian pergi ke arah satu pokok dan melepaskan susunya ke arah daun-daun pokok. Kemudian beruang itupun beredar. Selepas beredar, tiba-tiba datang dua ekor anak beruang di depan datuk. Kemudian datuk menunjukkan ke arah susu yang ditinggalkan oleh ibu beruang tersebut pada pokok. Anak beruang itupun beralih kearah pokok tersebut dan meminum susu ibunya. Kemudian kedua-duanya pun beredar.

Terjatuh ketika menoreh getah
Ini lagi satu kisah yang menarik bagi penulis yang masih muda nie. Ketika diusia yang sudah lanjut, datuk masih lagi dapat bangun dan berjalan kaki jauh. Beliau masih lagi larat untuk menoreh getah. Baru-baru nie ketika penulis sempat menelefon ibu penulis, diceritakan bahawa datuk telah terjatuh ketika menoreh dan beliau tidak dibenarkan lagi naik menoreh.

Kisah getir, datuk diingat sudah hampir menemui ajal
Kisah ini penulis tiada dirumah hanya mendapat maklumat daripada beberapa orang yang ada di rumah waktu itu. Abang penulis pun ada semasa kejadian tersebut. Semua panik apabila datuk yang sedang tidur, bangun dan nak berjalan keluar daripada rumah dalam keadaan yang pelik. Beliau kemudiannya meracau-racau. Ini menyebabkan ahli rumah terasa panik dan menelefon bapa saudaraku kat Kota Bharu dan bapa saudara dekat Lubok Bongor, Ayah Mat. Ayah Mat datang bersama isterinya, Che Nah dan mereka juga agak panik dengan kejadian tersebut. Tetapi dalam masa agak lama, keadaan datuk kembali pulih, dan kembali normal. Semuanya menarik nafas lega kerana Allah SWT masih memberi peluang untuk datuk meneruskan hidup dan berpeluang membuat amal ibadah.

Jadi askar british dan askar jepun Waktu tu beliau jadi askar british. Ada satu operasi untuk selamatkan seorang imam daripada askar jepun. Tapi sebab taktik dan stategik akhirnya imam tadi telah dibunuh oleh askar jepun. Waktu zaman jepun beliau seorang yang berani sehingga sanggup pegi jupo denge askar jepon mitok beri pegi beli barang-barang untuk orang dabong. Maso tu datok masih kuat buleh jugok berjalan kaki dalam 28 batu.Waktu jadi askar juga beliau hampir-hampir mati ditembak peluru tapi keno ko topi.

1 05 – Mohd Baijuri Che Hasan
1 24/10/06 – Che Hasan bin Che Abu
2 24/10/06- Daripada Mohd Baijuri bin Che Hasan

No comments: