Wednesday, November 01, 2006

BAHAGIAN II : BIODATA ISTERI CHE HASAN


Bidah bt Jusoh

Bidah bt Jusoh dilahirkan pada 4 Oktober 1938. Beliau merupakan anak yang ke tiga daripada 3 adik beradik. Kesemuanya adalah perempuan. Beliau memegang no kad pengenalan bernombor 381004-03-5318*. Panggilan mesra cucu dan anak-anak ialah “mek”. Sebelum berkahwin dengan atok "pokwo", mek telah berkahwin dengan Mohd dan dikurniakan seorang anak lelaki bernama Ramli. Anak-anak Ramli ataupun gelaran Pak CIk Usop ialah Ida, Salwani, Siti Sarah, Zuraihan, Adam, Rabiatuladawiyyah, Faris, Izzati dan Fahmi.
Setelah berkahwin dengan datuk, mereka dikurniakan seorang cahaya mata diberi nama Che Gholek. Namun Che Rolek lebih disayangi oleh Allah SWT. Pada umur 3 tahun beliau meninggal dunia. Inilah dugaan yang pertama dihadapi oleh nenek apabila anak pertama meninggal dunia. Hasil perkahwinan dengan datuk dikurniakan 5 orang anak Che Darus, Che Halimah, Mohd Baijuri (Che Amat), Che Hamdan dan Che Zuharilah.

Beliaulah telah mendidik aku, abangku dan juga kakak setelah keluarga kami (ibu dan ayah) berpisah di waktu usia aku tiga bulan. Neneklah banyak memberi dorongan dan juga pemerhatian sehingga aku menjadi orang yang berguna pada hari ini. Doaku agar nenek ditempatkan dikalangan orang yang diredhai oleh Allah SWT.

No comments: